Sıfır Atık Nedir?
“Sıfır Atık”; israfın önlenmesini, kaynakların daha verimli kullanılmasını, atık oluşum sebeplerinin gözden geçirilerek atık oluşumunun engellenmesi veya minimize edilmesi, atığın oluşması durumunda ise kaynağında ayrı toplanması ve geri kazanımının sağlanmasını kapsayan atık yönetim felsefesi olarak tanımlanan bir hedeftir.
Sıfır Atık Hizmetimiz Hakkında
Atıkların geri dönüşüm ve geri kazanım süreci içinde değerlendirilmeden bertarafı hem maddesel hem de enerji olarak ciddi kaynak kayıpları yaşanmasına neden olmaktadır. Dünya üzerindeki nüfus ve yaşam standartları artarken tüketimde de kaçınılmaz şekilde bir artış yaşanmakta ve bu durum doğal kaynaklarımız üzerindeki baskıyı artırarak dünyanın dengesini bozmakta, sınırlı kaynaklarımız artan ihtiyaçlara yetişememektedir. Bu durum göz önüne alındığında, doğal kaynakların verimli kullanılmasının önemi daha da ortaya çıkmaktadır. Bu nedenledir ki son yıllarda tüm dünyada sıfır atık uygulama çalışmaları hem bireysel hem kurumsal hem de belediye genelinde yaygınlaşmaktadır.
Sıfır atık yaklaşımının esas alınması ile sağlanacak avantajlar;
❖ Verimliliğin artması,
❖ Temiz ortam kaynaklı olarak performansın artması,
❖ İsrafın önüne geçildiğinden maliyetlerin azaltılması,
❖ Çevresel risklerin azalmasının sağlanması,
❖ Çevre koruma bilincinin kurum bünyesinde gelişmesine katkı sağlandığından çalışanların “duyarlı tüketici” duygusuna sahip olmasının sağlanması,
❖ Ulusal ve uluslararası pazarlarda kurumun “Çevreci” sıfatına sahip olmasının sağlanması, bu sayede saygınlığının arttırılmasıdır.
Nilsu, sıfır atık konusunda kurumuza danışmanlık hizmeti sunmaktadır.
Sıfır Atık Yönetmeliği EK-1’e göre kurum/ kuruluşlar/ işletmeler aşağıda verildiği şekli ile gruplandırılmış ve Uygulamaya Geçiş Yılları açıklanmıştır.
Buna göre;
A)MAHALLİ İDARELER İÇİN UYGULAMA TAKVİMİ
SIFIR ATIK YÖNETİM SİSTEMİNE GEÇMESİ GEREKENLER | SİSTEME GEÇİŞLERİN TAMAMLANMASI İÇİN SON TARİH | |
1.GRUP | · Büyükşehir İlçe Belediyeleri
250.000 Nüfus ve üzeri |
31 Aralık 2020 |
2.GRUP | · Büyükşehir İlçe Belediyeleri
250.000 Nüfus altı · Büyükşehir dışındaki İl, ilçe, Belde Belediyeleri İl Merkez İlçe Belediyeleri Belediye Birlikleri |
31 Aralık 2021 |
3.GRUP | · Büyükşehir dışındaki İl, ilçe, Belde Belediyeleri
İl Merkez İlçe Belediyeleri Dışındaki Diğer Belediyeler · İl Özel İdareleri Mücavir Alan Dışı |
31 Aralık 2022 |
A)BİNA VE YERLEŞKELER İÇİN UYGULAMA TAKVİMİ
SIFIR ATIK YÖNETİM SİSTEMİNE GEÇMESİ GEREKENLER | SİSTEME GEÇİŞLERİN TAMAMLANMASI İÇİN SON TARİH | |
1.GRUP | · Kamu Kurum ve Kuruluşları | 1 Haziran 2020 |
2.GRUP | · Organize Sanayi Bölgeleri
· Havalimanları · Limanlar · İş Merkezi ve Ticari Plazalar 100 ve üzeri ofis/büro kapasiteli · Alışveriş Merkezleri 5000metrekare ve üzeri · ÇED Yönetmeliğinin EK-1 Listesinde Yer Alan Sanayi Tesisleri · Eğitim Kurumları Ve Yurtlar 250 ve daha fazla öğrencisi bulunan · 100 Oda Ve Üstü Konaklama Kapasiteli İşletmeler · Sağlık Kuruluşları 100 yatak ve üzeri kapasiteli · Akaryakıt İstasyonları Ve Dinlenme Tesisleri · 300 Ve Üzeri Konuta Sahip Siteler · Zincir Marketler |
31 Aralık 2020 |
3.GRUP | · Alışveriş Merkezleri
1000-4999 metrekare · ÇED Yönetmeliğinin EK-2 Listesinde Yer Alan Sanayi Tesisleri · İş Merkezi ve Ticari Plazalar 20-99 arası ofis/büro kapasiteli · Eğitim Kurumları Ve Yurtlar 50-249 arası öğrencisi bulunan · 50-99 Arası Oda Konaklama Kapasiteli İşletmeler · Sağlık Kuruluşları 50-99 arası yatak kapasiteli · Tren ve Otobüs Terminalleri |
31 Aralık 2021 |
4.GRUP | · Alışveriş Merkezleri
1000 metrekareden az · Eğitim Kurumları Ve Yurtlar 50’den az öğrencisi bulunan · 50’den Az Oda Konaklama Kapasiteli İşletmeler · Sağlık Kuruluşları 50’den az yatak kapasiteli |